Dzisiaj jest 21 lis 2018, 12:57

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
Post: 28 sty 2014, 18:10 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sty 2013, 23:29
Posty: 341
Auto: Civic
silnik: B18T
KM/NM: hmm...
Imię: Wojtek
skąd: Zamość
Witam,

Z powodu licznych pytań na tym jak i na innych forach o konstrukcję którą kiedyś się pochwaliłem na forum, a mianowicie chodzi o Shift Light, postanowiłem udostępnić cały materiał potrzebny do wykonania tego urządzenia.

Projekt do wykonania dla osób mających styczność z elektroniką i lutowaniem,
od wytrawienia płytki przez nawiercenie otworów do polutowania elementów.
Projekt przedstawiam w 2 wersjach jedna na płytce drukowanej z przewlekanymi elementami zaś druga w formie pomniejszonej z elementami SMD.

Chciał jednak na wstępie zaznaczyć że zastrzegam sobie prawo do kopiowania artykułu i zawartych w nim plików na inne fora bez mojej zgody,
doceń moją pracę i napisz zapytanie na PW lub maila: wojteksinfk@o2.pl

ponadto projekt jest otwarty- do użytku dla forumowiczów oraz wszystkich zainteresowanych.

przejdźmy do sedna sprawy,

Trochę teorii działania układu:
W celu elektronicznego pomiaru obrotów silnika samochodowego jest potrzebny przetwornik
f/U (częstotliwość/napięcie). W najprostszej formie przetwornika wystarczy uniwibrator
(przerzutnik monostabilny) generujący impulsy o długości niezależnej od częstotliwości wyzwalania. Ponieważ odstęp czasowy pomiędzy impulsami zależy wtedy od tej częstotliwości, to przy pomocy integratora - np. w postaci biernego filtru RC o dużej stałej czasowej - uzyskuje się napięcie proporcjonalne do ilości obrotów przypadających na jednostkę czasu. Jako wskaźnik tego napięcia, w omawianym zastosowaniu, wystarczy dioda LED i układ scalony sterujący jej świeceniem.
Spiralka na wejściu (służąca jako sonda) uniwibratora symbolizuje indukcyjny czujnik impulsów (szpilek) zapłonowych, dzięki któremu jest możliwa ich detekcja i przetwarzanie bez galwanicznego połączenia z instalacją wysokiego napięcia. Impulsy wejściowe, w kształcie zbliżonym do sinusoidy, indukują się w "sondzie" mającej postać kilku zwojów izolowanego przewodu montażowego nawiniętego na kabel zapłonowy. Ujemna amplituda tych impulsów jest ograniczona przez D1 do napięcia -0,6V. Rezystor R1 chroni diodę D1 przed przeciążeniem i ogranicza prąd bazy T1. Każda dodatnia amplituda większa od 0,6V powoduje nasycenie tranzystora, a więc spadek napięcia na kolektorze niemal do poziomu masy. Dodatnie zbocze przebiegu związanego z zatkaniem T1 wyzwala uniwibrator zrealizowany na układzie IC2, który generuje impulsy o długości 2ms .
Czas trwania tego impulsu wyznaczają R3 i C7; czas przerwy pomiędzy impulsami jest zależny od obrotów. Elementy R4/C8 i R5/C9 tworzą filtr dolnoprzepustowy, który przetwarza napięcie impulsowe na napięcie stałe zależne od przerwy pomiędzy impulsami, a więc od obrotów. IC3 (LM3914) porównuje doprowadzone do końcówki 5, pochodzące z dzielnika P1, napięcie z filtru z napięciem odniesienia generowanym wewnątrz obwodu. Gęstość upakowania elementów na obwodzie drukowanym jest relatywnie duża, dzięki temu gotowy moduł daje się łatwo zabudować pod deską rozdzielczą samochodu. Jedynym elementem wymagającym dostrojenia jest P1. Po zabudowaniu układu w samochodzie uruchamiamy silnik i utrzymując jego obroty na poziomie żądanych maksymalnych tak ustawiamy P1, aby dioda LED zaczęła migać.
Po zmontowaniu układu ze wszystkimi diodami LED (D2 - D11) układ będzie działał jako elektroniczny obrotomierz.

Na obrazkach została przedstawiona wersja obrotomierza,
w przypadku budowy Shift Lighta lutujemy tylko i wyłącznie diodę D10 lub D11


Wersja z elementami przewlekanymi:
Link do paczki plików PDF: http://www.sendspace.pl/file/8bd55e25cd2f3af48875155
(wielkość płytki do termotransferu w skali 1:1)

Obrazek

Wersja SMD:
Obrazek Obrazek

Zdjęcia mojego Shift Lighta:
Obrazek
Obrazek

Filmik z działania:
http://youtu.be/7FMQzFWOS5A


Kontakt:
email: wojteksinfk@o2.pl
lub PW

_________________
Obrazek
"Life`s too short to drive boring cars"
B18psssssst


Ostatnio zmieniony 30 sty 2014, 17:50 przez wojto15-05, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Post: 28 sty 2014, 23:20 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 sty 2013, 20:09
Posty: 561
Lokalizacja: Zamość
Auto: Civic LPG
silnik: R18A2
KM/NM: 140KM/LPG
Imię: Robert
skąd: Zamość
Oj panie ale, lutowac to ja ladniej potrafie , mogles sie postarac :-) :-D

_________________
Lubię Gaz ;-)


prymus2103@spoko.pl


https://www.facebook.com/autoserwisploskie14a

Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Post: 29 sty 2014, 3:10 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 sty 2013, 22:42
Posty: 542
Auto: EG3
silnik: K24A3
KM/NM: 190KM@223Nm
Imię: Rafał
skąd: Żółkiewka
Fajnie że opisałeś projekt :) Ale tak jak się patrze na schematy to kiedyś bardzo podobny układ robiłem jeszcze do mojej Yamahy ale działał tylko przez chwile coś mi się wtedy nie udało hehe

_________________
D13B2-->D13B7-->D16Z2mini me-D16Turbo-->K24A3 -->może kiedyś jakieś małe turbko xD
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Post: 29 sty 2014, 14:35 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sty 2013, 23:29
Posty: 341
Auto: Civic
silnik: B18T
KM/NM: hmm...
Imię: Wojtek
skąd: Zamość
Prymus ta płytka ma wymiary jakieś 1,8cm x 4,5cm :green:
poza tym to był pierwszy egzemplarz :)

Hold u mnie działało przez ponad rok czasu a obecnie zdemontowałem bo mam shift lighta przez check`a zrobionego więc nie potrzebuję.
ale możesz śmiało składać układ bo jest sprawdzony i działa bez zarzutu,
trzeba poświęcić chwilkę na dobranie odpowiedniej długości przewodu na sondę ale można to zrobić na zasadzie prób i błędów. ;)

_________________
Obrazek
"Life`s too short to drive boring cars"
B18psssssst


Na górę
 Wyświetl profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group